Til framsida
SØK:
FRAMSIDA|MELD DEG INN|ADRESSEENDRING|KALENDER|KONTAKT| 13. OKTOBER 2019 Information in english


Nyhende Arkiv 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003 2002 2001 2000 1999 Mållaget meiner Nytt prinsipprogram Oppdater! Val 2019 NyNorsk Nye læreplanar Organisasjon Lagsoversyn For lokallaga Norsk Tidend Krambua Peikarar Norsk Målungdom Fakta om nynorsk For pressa

Flott sidemålsprosjekt på Holmlia!

 (13.10.2003)

Melding. 13.10.03. Noregs Mållag har for tida gåande eit sidemålsprosjekt ved fleire vidaregåande skular og ungdomsskular. Ein av desse skulane er Holmlia ungdomsskole i Oslo. I Aftenposten Aften 10. oktober 2003 finn vi ein svært så positiv reportasje frå sidemålsprosjektet ved Holmlia! Les heile artikkelen nedanfor.

Aftenposten Aften, 2003-10-10, 2003, 453 ord:
Nynorskdrøm på Holmlia

Det er som en våt drøm for målrørsla: På Holmlia skole har
30 ungdomsskoleelever frivillig valgt å bruke nynorske
lærebøker i KRL- faget. Også elever med polske og
pakistanske røtter. - På den måten lærer jeg også om Norges
historie, sier Aminah I. Tahir.

GEIR OWE FREDHEIM
KATRINE NORDLI (foto)
Ivar Aasen ville ha strålt av lykke: 30 elever fra 9. klasse
på Holmlia skole har frivillig valgt å bruke nynorsk to
timer i uka i faget kristendom, religion og livssynskunnskap
(KRL). Aftenposten Aften må for sikkerhets skyld sjekke at
elevene ikke spøker.
- Hvorfor er nynorsk så utrolig kjedelig?
- Kjedelig? Nei, det er kjempemorsomt, svarer fem
nynorskelever i kor.
Anne Kijewski og Aminah I. Tahir er henholdsvis tre- og
tospråklige, og kunne fint ha sluppet nynorsk hvis de ville.
Det vil de ikke.
- Pappa er polsk og mamma er finsk, likevel falt det helt
naturlig for meg å ha nynorsk, sier Kijewski.
- Selv om foreldrene mine kommer fra Pakistan synes jeg
det er viktig å lære nynorsk. På den måten lærer jeg også om
Norges historie, sier Tahir.
Bedre holdninger
Lærerne ved Holmlia skole har lenge sett at elevenes
nynorskkunnskaper ikke er gode nok når de går ut av skolen.
Det er dette de nå forsøker å gjøre noe med - med hjelp av
originale virkemidler.
- Vi har fått bøkene i KRL på nynorsk for å se om vi blir
flinkere, sier Karl Engen.
- Og så skal vi sammenlignes med de andre 9.-klassingene
på skolen for å se om vi kan mer enn dem, sier Tahir.
Dersom elevene får arbeide oftere med nynorsk vil
grunnlaget for mange av de negative holdningene til
språklæring forsvinne, tror lærerne ved Holmlia skole.
- Det er viktig å lære seg nynorsk. Det er en del av
kulturarven vår, og det eneste norske språket vi har. Bokmål
er jo ikke annet enn fornorsket dansk. Dessuten ligger
nynorsk nært opp til talemålet vårt, sier Torill Tørjesen,
norsklærer på Holmlia skole - og primus motor for
nynorskprosjektet. Caroline Marie Sprott og Nora Johanna
Hage skulle egentlig ha en prøve i KRL, men ble fritatt
fordi Aftenposten Aften kom på besøk i går. Derfor ga vi dem
en liten nøtt isteden.
- Hva heter mannen som skapte nynorsk?
- Ivar Aasen. Han var uenig med Welhaven, som ville
fornorske dansken. Aasen ville ha sitt eget skriftspråk.
Derfor gikk han rundt til små landsbygder, 403 mil, for å
samle inn norske ord. Han gjemte seg også i skap for å høre
hva slags ord folk egentlig brukte, sier jentene på rams.
geir.owe.fredheim@aftenposten.no
Billedtekst:
Kult med nynorsk. Nora Johanna Hage (f. v.), Karl Engen,
Aminah I. Tahir, Anne Kijewski og Caroline Marie Sprott
synes prøveprosjektet i nynorsk er både spennende og
lærerikt. FOTO: KATRINE NORDLI

Bookmark and Share
HANDLEKORG
Handlekorga er tom.
© Noregs Mållag 2019
E-post vevmeister
Sidene laga av Zetta AS
Noregs Mållag
Lilletorget 1
0184 Oslo
Tlf: 2300 2930
E-post: nm@nm.no